W odniesieniu do całościowych zaburzeń rozwoju o chorobach i zaburzeniach współistniejących możemy mówić w rozumieniu dwojakim. Po pierwsze możemy mieć na myśli choroby czy zespoły uwarunkowane genetycznie, w których obraz kliniczny może spełniać kryteria całościowego zaburzenia rozwoju pod postacią autyzmu klasycznego lub atypowego. Do takich chorób należą:
– Stwardnienie guzowate (ASD występuje u 25 %)
– Zespół kruchego chromosomu X ( 30%)
– Zespół Smith- Lemli- Opitz (ponad 60 %)
– Zespół Angelmana (ponad 50 %)
– Zwiększone ryzyko wystąpienia ASD (autism syndrom disorder) występuje również w:
– Chorobie Recklinghausena
– Zespole Williego- Pradera
– Dystrofii mięśniowej Duchenne’a
– Zespole Downa
Po drugie, dziecko może spełniać kryteria całościowego zaburzenia rozwoju i jednocześnie prezentować różnego rodzaju zaburzenia współwystępujące, do których należą:
– ADHD
– dysgrafia
– dysleksja
– dyspraksja lub rozwojowe zaburzenie koordynacji
– echolalia
– pozawerbalne zaburzenia uczenia się
– obsesyjne zaburzenie kompulsywne
– Zespół Tourette’a
– motoryczny (ruchy)
– głosowy (dźwięki, wyrazy)
– behawioralny (czynności)
Do klasycznych symptomów pozwalających na rozpoznanie całościowego zaburzenia rozwoju oraz w/w zaburzeń z nim współwystępujących bardzo często dołączają się również innego rodzaju problemy somatyczne i behawioralne, do których w szczególności należą:
– niechęć do jedzenia lub bardzo ograniczony repertuar żywieniowy
– problemy ze snem
– bóle brzucha
– biegunki lub zaparcia
– niewrażliwość na ból
– częste infekcje górnych dróg oddechowych
– często pojawiająca się wydzielina z nosa
– reakcje alergiczne
– wzmożone lub osłabione napięcie mięśniowe
– agresja
– autoagresja