ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY W NAVICULA – CENTRUM ŚDS PRZEZNACZONY JEST:
– w pierwszej kolejności dla dorosłych podopiecznych, którzy nie podlegają już obowiązkowi szkolnemu, z diagnozą w zakresie ASD, upośledzeniem umysłowym lub niepełnosprawnością sprzężoną,
– w miarę wolnych miejsc – dla dzieci i młodzieży z autyzmem lub niepełnosprawnością sprzężoną; ta grupa poprzez uczestnictwo w zajęciach organizowanych na terenie ŚDS ma możliwość uzupełnienia oferty terapeutyczno-edukacyjnej placówki specjalistycznej lub oferty edukacyjnej placówki masowej o niezbędną w ich sytuacji terapię w zakresie treningu samoobsługi, budowania relacji społecznych, integracji i wdrażania do terapii zajęciowej, która daje podbudowę do późniejszej rehabilitacji zawodowej.
FUNKCJE I ZADANIA ŚDS:
1. Zapewnienie wszechstronnej, specjalistycznej, skoordynowanej pomocy dzieciom i osobom dorosłym dotkniętym autyzmem oraz innymi całościowymi lub parcjalnymi zaburzeniami rozwoju.
2. Minimalizowanie u uczestników cech autystycznych, utrwalanie i generalizowanie pojęć i czynności wcześniej wyuczonych.
3. Rozwijanie u podopiecznych umiejętności komunikowania się za pomocą mowy lub innych pozawerbalnych sposobów porozumiewania się.
4. Wyrabianie u nich samodzielności i zaradności życiowej.
5. Nabywanie przez uczestników umiejętności wykonywania różnych czynności indywidualnie i zespołowo.
6. Zapewnienie im dobrego samopoczucia oraz poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.
7. Aktywizacja do działania.
8. Integracja społeczna uczestników.
9. Zapewnienie opieki dzieciom i dorosłym osobom z ASD w czasie, gdy ich rodzice pracują zawodowo.
10. Objęcie wsparciem oraz opieką socjalną i psychologiczną całej rodziny, w której wychowuje się dziecko autystyczne lub z której pochodzi osoba z ASD.
ŚDS REALIZUJE SWOJE ZADANIA POPRZEZ:
1. Konstruowanie i aktualizowanie dla każdego uczestnika indywidualnego planu wspierająco-aktywizującego oraz terapeutyczno-rehabilitacyjnego w oparciu o wytyczony mu profil psychoedukacyjny.
2. Organizowanie i prowadzenie różnych form i kompleksowych oddziaływań terapeutycznych.
3. Stymulowanie rozwoju w oparciu o indywidualne plany postępowania wspierająco-aktywizującego, dostosowane do aktualnych możliwości i potrzeb.
4. Prowadzenie indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
5. Stałe oddziaływania wychowawcze i terapeutyczne, mające na celu eliminację zaburzeń w zachowaniu.
6. Stosowanie takich metod pracy, które umożliwią podopiecznemu nabycie umiejętności komunikowania się za pomocą mowy werbalnej lub innych pozawerbalnych sposobów porozumiewania się.
7. Uczenie przenoszenia treści i umiejętności funkcjonalnych nabytych w placówce na dalsze środowisko.
8. Kształcenie wykonywania różnych czynności indywidualnie i zespołowo, poprzez stosowanie odpowiednich metod terapeutycznych oraz organizowanie zajęć integracyjnych.
9. Zapewnianie odpowiedniej, zindywidualizowanej i dostosowanej do potrzeb opieki każdemu z uczestników.
10. Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny.
11. Organizowanie i realizacja działań integracyjnych sprzyjających rehabilitacji społecznej uczestników oraz tworzeniu dla nich pogodnej i pełnej akceptacji atmosfery.
12. Prowadzenie zajęć klubowych dla osób oczekujących na umieszczenie w Domu oraz byłych uczestników.