– brak wypowiadania pierwszych słów w sposób znaczący
-
np. mama,tata – na widok opiekunów
– brak naśladowania i rozumienia prostych gestów
-
„pa,pa”- „do widzenia”
-
„mniam, mniam”
-
„nu nu” – „nie wolno”
-
„ taaki duży”
-
kiwanie głową na „tak” i kręcenie głową na „nie”
– brak odwracania głowy w kierunku przedmiotu lub osoby , o którą dziecko jest pytane
– brak reakcji na zakazy
– brak reakcji na pochwały
– brak umiejętności wskazywania przez dziecko elementarnych części własnego ciała
-
nosek
-
ucho
-
brzuszek
– brak szukania pocieszenia w opiekuna w chwili, gdy dziecko spotyka coś przykrego
– brak reakcji na opuszczenie dziecka przez opiekunów, gdy znajduje się ono w nieznanym pomieszczeniu wśród obcych ludzi
– nadmierne koncentrowanie się na elementach przedmiotów lub zabawek ( np. kółka od autka) bądź na ich mało istotnych cechach ( np. smak, zapach)
– nadmierne przywiązanie do wybranych przedmiotów lub zabawek tzn. twardych ( w odróżnieniu od miękkich przytulanek) powodujące reakcję gwałtownego płaczu, protestu, niepokoju czy złości w momencie zagubienia lub zapodziania się gdzieś ulubionego przedmiotu
– fascynacja:
-
światłem, błyskiem
-
ruchem wirowym
-
zmieniającym się obrazem
-
wielokrotnie powtarzającymi się dźwiękami
– opór przed zmianami codziennej rutyny lub zmianami otoczenia
-
jazda tą samą trasą
-
siedzenie w tym samym miejscu
-
domaganie się stałej sekwencji zdarzeń w ciągu dnia
-
uporczywe umieszczanie przedmiotów czy mebli w tym samym miejscu
– stereotypie ruchowe
-
klaskanie
-
skakanie
-
chodzenie na palcach
-
chodzenie w kółko
-
trzaskanie drzwiczkami
-
trzepotanie rękami
-
ruchy skrętne palców w okolicy twarzy
– opór przed podejmowaniem nowych aktywności
– brak wskazywania preinformującego
-
brak pokazywania paluszkiem na coś co dziecko zainteresowało
– brak dzielenia uwagi rodzica lub opiekuna
-
nie zwracanie uwagi na coś co pokazuje mama czy tata
– używanie ręki osoby dorosłej w celu uzyskania jakiegoś przedmiotu
– brak obserwowania twarzy osoby, która mówi do dziecka i prób nawiązania z nią kontaktu wzrokowego
– osamotnienie (brak zainteresowania innymi dziećmi i naśladowania ich aktywności)
– brak przynoszenia i pokazywania rodzicom różnych obiektów, które zainteresowały dziecko
– brak reakcji dziecka, gdy jest wołane po imieniu