– brak adekwatnych reakcji społecznych
-
radości na widok osób bliskich
-
lęku na widok osób obcych
– niechęć do kontaktu fizycznego z opiekunami lub obojętność w reakcji na taki kontakt
-
brak spontanicznego wyciągania rąk na widok matki
-
wrażenie usztywnienia ciała przy próbie przytulenia ( objaw drewnianej lalki)
-
„wiotczenie” ciała przy próbie przytulenia ( objaw szmacianej lalki)
-
aktywna obrona przed przytuleniem
-
brak odpowiedniej interakcji z opiekunem przy próbie przytulania: unikanie kontaktu wzrokowego, brak reakcji przywierania
– brak lęku separacyjnego
-
wrażenie, jakby dziecko nie potrzebowało uwagi osób bliskich
-
brak reakcji na rozdzielenie z matką
– unikanie kontaktu wzrokowego
-
zasłanianie oczu
-
odwracanie twarzy
-
obserwowanie „kątem oka”
-
patrzenie nieobecnym wzrokiem „jak przez szybę”
– zaburzenia w procesie rozwoju mowy i komunikowania się
-
brak gaworzenia lub gaworzenie monotonne bez modulacji konwersacyjnej dostrajającej głos dziecka do głosu opiekuna
-
brak reakcji na własne imię
– opóźnienie lub nieharmonijność rozwoju ruchowego
-
wczesne np. siadanie, ale późne wstawanie czy chodzenie
-
asymetria ruchów rąk lub nóg
-
problemy z wykonywaniem określonych sekwencji ruchów i kontrolą ułożenia rąk podczas czynności motorycznych
-
specyficzne ruchy rąk i nadgarstków potocznie określane” trzepotaniem”
– brak zabaw związanych z naśladowaniem np. „a kuku” i „pa,pa”