– wszystkie objawy wcześniej wymienione
+
– brak budowania prostych zdań
– brak zadawania pytań
– brak opanowania treningu czystości ( korzystanie z toalety lub nocnika)
– niechęć do słuchania bajek lub oglądania książeczek
– brak umiejętności bawienia się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem
– brak dzielenia się swoimi spostrzeżeniami z innymi ludźmi
– brak umiejętności podejmowania zabaw tematycznych np:
-
w dom
-
w sklep
– brak zapraszania do zabawy osób dorosłych (opiekunów)
– brak przestrzegania reguł w zabawie np:
-
czekanie na swoją kolej
-
wymiana zabawek
-
pokazanie swojej zabawki
-
nie wyrywanie zabawki innemu dziecku
– brak umiejętności odpowiedzenia na proste pytania np:
-
jak masz na imię/nazwisko?
-
ile masz lat?
-
gdzie twoja mama?
– posługiwanie się mową w sposób, który nie służy porozumiewaniu się
-
echolalia ( powtarzanie tych samych wyrazów lub zdań)
-
używanie mowy niezrozumiałej dla innych
– brak rozumienia prostych dowcipów słownych lub sytuacyjnych
– słaba mimika twarzy
– brak modulacji głosu i akcentu w wypowiedziach
– brak podejmowania konwersacji lub umiejętności jej podtrzymywania ( dziecko zawsze jedynie odpowiada na pytania)
– nadmierne zainteresowanie wybiórczą aktywnością
– chęć podejmowania rozmowy tylko na tematy związane z zainteresowaniami dziecka
– brak umiejętności współodczuwania emocji osób bliskich
-
radość
-
smutek
-
gniew
-
ból
– brak dostrzegania specyficznych reakcji otoczenia w relacji z dzieckiem np:
-
zniecierpliwienie
-
podśmiewanie się
– prezentowanie zachowań natrętnych lub naruszających cielesność bądź dobre samopoczucie innych np:
-
poszturchiwanie
-
pociąganie za ubranie
-
ocieranie się
-
obwąchiwanie
-
zadawanie wciąż tych samych pytań
-
zadawanie pytań niedyskretnych np.
Dlaczego jesteś gruba?
Dlaczego śmierdzisz?
Dlaczego nie masz włosów?
Po co tu przyszłaś?
-
informowanie głośno o swoich spostrzeżeniach np.:
Ta pani jest gruba.
Ten pan jest łysy.
Ta pani ma dziurawe rajstopy.
Ta pani jest brzydka.
-
wygłaszanie monologów