KURS NA AUTYZM
Projekt szkoleniowy „KURS NA AUTYZM” był kontynuacją działań edukacyjnych wśród najbliższego otoczenia osób zaangażowanych w pomoc i opiekę nad dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu. Miał na celu nie tylko wzmocnienie potencjału merytorycznego kadr specjalistów pracujących z osobami z autyzmem, ale również wzmocnienie środowiska rodzinnego, poprzez wsparcie informacyjne, edukacyjne oraz społeczne.
W ramach Projektu miały miejsce szkolenia w ramach czterech modułów:
1. Rodzice
2. Terapeuci
3. Diagności
4. Nauczyciele
Projekt „KURS NA AUTYZM” realizowany był od 1 marca 2012 roku do 31 grudnia 2012 roku. Projekt współfinansowany był ze środków PFRON.
Szkolenia realizowane przez specjalistów współpracujących z Krajowym Towarzystwem Autyzmu Oddział w Łodzi.
SZKOLENIA DLA RODZICÓW:
I. Tuż po diagnozie spektrum autyzmu –zagadnienia podstawowe.
Szkolenie wstępne dla rodziców, których dziecko otrzymało diagnozę autyzmu lub Zespołu Aspergera. Celem szkolenia było przybliżenie podstawowej wiedzy dotyczącej zaburzeń autystycznych, pomoc w zrozumieniu zachowań dzieci, jak również zapoznanie się z bazowymi zasadami prowadzenia terapii dziecka na terenie domu.
Zakres tematyczny szkolenia:
1. Etiologia i charakterystyka autyzmu.
2. Zaburzenia sensoryczne u osób z autyzmem.
3. Zaburzenia współwystępujące- na co zwracać uwagę.
4. Formy terapii.
5. Prowadzenie terapii dziecka na terenie domu.
6. Autyzm w rodzinie.
7. Orzecznictwo.
II. Tuż po diagnozie spektrum autyzmu. Podstawowe zasady przeprowadzania treningu jedzenia oraz treningu czystości u małego dziecka z autyzmem.
Szkolenie to powstało z myślą o wsparciu rodziców, którzy mają problemy z nauczeniem swojego dziecka umiejętności koniecznych do codziennego funkcjonowania. Ma ono na celupokazanie rodzicom, w jaki sposób krok po kroku wprowadzać nowe produkty do diety swojego dziecka oraz jak z sukcesem przeprowadzić trening czystości, czyli nauczyć dziecko korzystania z toalety.
Zakres tematyczny szkolenia:
1. Czy i kiedy należ yrozpocząć trening jedzenia.
2. Zasady i krok iprzeprowadzania treningu jedzenia.
3. Zachowania trudne oraz sytuacje problemowe, które mogą towarzyszyć treningowi jedzenia.
4. Warunki do rozpoczęciatreningu czystości.
5. Kroki w treninguczystości.
6. Problemy oraz najczęstsze błędy podczas treningu czystości.
III.Tuż po diagnozie spektrum autyzmu. Terapie neuropsychologiczne w leczeniu autyzmu.
Szkolenie informacyjne adresowane do rodziców, których dzieci rozpoczynają terapie specjalistyczne:
1. Trening EEG Biofeedback.
2. Terapie słuchowe.
3. Metoda Indywidualnej Stymulacji SłuchuJohansena (IAS).
4. Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna Tomatisa (SAPL).
Szkolenie ma na celu wyjaśnić zasady oraz mechanizmydziałania terapii specjalistycznych, jak również określić ich grupę docelową.
IV. Małe dzieci-mały kłopot, duże dzieci-… Warsztat dla rodziców nastolatków z Zespołem Aspergera oraz autyzmem wysokofunkcjonującym.
Warsztat przygotowany z myślą o rodzicach młodzieży ze spektrum autyzmu, która boryka się z nowymi wyzwaniami, jakie niesie ze sobą okres dojrzewania i wkraczania w dorosłość.
Zagadnienia podczas szkolenia:
1. „Czy to bunt nastolatka, czy specyficzne trudności mojego dziecka?” – garść informacji o tym, co jest normą rozwojową u nastolatków.
2. „O czym i jak rozmawiać z nastolatkiem?” – o sposobach komunikacji i ważnych tematach, które warto poruszyć z nastolatkiem.
3. „Dlaczego moje dziecko nie odczytuje potrzebinnych domowników?” – o problemach z zakresu teorii umysłu u nastolatków.
4. „Czy moje dziecko umówi się na randkę? A może zdobędzie grono przyjaciół?” – jak pomagać nastolatkowi w kontaktach rówieśniczych.
5. „Czy łamać schematy u nastolatka? I jak?!” –przywiązanie do zachowań schematycznych i rozwijanie zainteresowań unastolatków.
6. „I co będzie dalej?” – planowanie przyszłości mojego dziecka.
V. Zachowania trudne u dzieci ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym- strategie postępowania.
Celem szkolenia było poznanie wybranych metod i form pracy terapeutycznej, które pomogą rodzinie radzić sobie z zaburzeniami zachowania u małych dzieci z autyzmem. Kluczem będzie zrozumienie przyczyn pojawiających się trudności behawioralnych u dziecka.
W programie warsztatu:
1. Zasady stosowanej analizy zachowania.
2. Kształtowanie się zachowań człowieka.
3. Elementy interakcji pomiędzy dzieckiem adorosłym ważne dla rozwoju interakcji społecznych.
4. Rola obserwacji w procesie pracy nad zachowaniemtrudnym.
5. Stosowanie wzmocnień.
6. Plan postępowania – zapobieganie czyinterweniowanie.
VI. Kształtowanie zachowań komunikacyjnych a rozwój mowy udzieci z autyzmem.
Celem szkolenia było uwrażliwienie rodziców na aspekt zachowań komunikacyjnych, które pojawiają się przed umiejętnościami werbalnymi dziecka. Rodzice dowiedzieli się, jak kształtować zachowania komunikacyjne, jak również zyskali podpowiedź, w jaki sposób można stymulować u dziecka sfery odpowiedzialne za umiejętności komunikacyjne, a tym samym społeczne.
Zagadnienia podczas szkolenia:
1. Podstawy rozwojowe prawidłowego społeczno – komunikacyjnego rozwoju.
2. Czym są zachowania komunikacyjne.
3. Umiejętności kluczowe dla kształtowania zachowań werbalnych.
4. Jak rodzic może diagnozować i śledzić rozwój swojego dziecka?
VII. Efektywna komunikacja w rodzinie.
Dobra komunikacja w rodzinie i umiejętność rozmowy są kluczem nie tylko do udanych relacji wewnątrz rodziny, ale także do skutecznego i sprawiedliwego planowania czasu między rodziną a obowiązkami pozarodzinnymi. Warsztaty mają na celu rozwijanie kompetencji związanych z porozumiewaniem się dorosłych członków rodziny ze sobą, jak również ze swoimi dziećmi.
Zakres tematyczny warsztatu obejmuje:
1. Sposoby i style komunikowania się.
2. Mechanizmy wpływające na efektywną komunikację.
3. Słyszę, ale czy słucham? Techniki aktywnego słuchania.
4. Komunikacja w trudnych sytuacjach interpersonalnych.
5. Komunikacja z trzech poziomów: Rodzic, Dziecko, Dorosły.
WARSZTATY DLA DIAGNOSTÓW I TERAPEUTÓW:
I. Warsztat antystresowy.
Warsztat poświęcony problematyce stresu obecnego w życiu zawodowym i osobistym, problematyce jego przezwyciężania, poszukiwania źródeł wsparcia w najbliższym otoczeniu.
Zakres tematyczny warsztatu:
1. Natura stresu – mechanizm biologiczny i funkcje.
2. Autodiagnoza indywidualnej podatności na stres.
3. Negatywne/pozytywne efekty stresu.
4. Koncepcja homeostazy organizmu.
5. Strategie radzenia sobie ze stresem – poznawcze, relaksacyjne, budowanie wsparcia społecznego.
6. Trening autogenny Schultza, afirmacje.
II. Transakcje i komunikacja czyli warsztat o skutecznym porozumiewaniu się.
Celem warsztatu było rozwijanie kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej z wykorzystaniem podstaw Analizy Transakcyjnej. Jak z pomocą Analizy Transakcyjnej zrozumieć własne motywacje oraz usprawnić porozumienie z innymi ludźmi? Analiza Transakcyjna to metoda odwołująca się do istnienia trzech wewnętrznych głosów wewnątrz nas: Dziecka, Rodzica i Dorosłego. Jak te głosy wpływają na nas i nasze relacje z innymi? Jak nimi kierować, by nawiązywać coraz lepsze porozumienie ze sobą i innymi ludźmi?
Zakres tematyczny warsztatu:
1. Podstawowe pojęcia AT i mechanizmy leżące u podstaw komunikacji.
2. Trzy stany Ja, ich aspekty pozytywne i negatywne.
3. Radzenie sobie z negatywnymi aspektami stanów Ja.
4. Diagnoza indywidualna w oparciu o egogram.
5. Rodzaje transakcji oraz 3 zasady komunikacji.
6. Usuwanie barier komunikacyjnych.
7. Koncepcja znaków rozpoznania w kontakcie interpersonalnym.
III. Warsztat asertywności czyli jak wyrażać siebie w relacjach z innymi.
Celem warsztatu jest rozwijanie komunikacji asertywnej, czyli dążącej do pełnego wyrażania siebie w kontaktach z innymi. Jak prosto wyrażać swoje uczucia, opinie, potrzeby, by być w zgodzie ze sobą i innymi? Jak ma się empatia do asertywności? Co z moimi prawami?
Zakres tematyczny warsztatu:
1. Postawa agresywna, uległa, asertywna.
2. Autodiagnoza zachowań i postaw asertywnych.
3. Prawa człowieka asertywnego.
4. Empatia a asertywność.
5. Stawianie i obrona granic, odmowa, przyjmowanie krytyki i pochwał, prośba…
6. Komunikat Ja, zwroty pro asertywne.
7. Szczególne strategie asertywne.
SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI:
I. Wybrane metody wspomagające proces edukacji i terapii dzieci ze spektrum autyzmu.
Celem podstawowym szkolenia jest wzbogacenie warsztatu pracy pedagoga pracującego w systemie szkoły integracyjnej o wiedzę dotyczącą metod wspierających terapię dziecka z zaburzeniami w rozwoju ze spektrum autyzmu.
W programie szkolenia znajduje się:
1. Prezentacja propozycji aranżacji sytuacji edukacyjnych z wykorzystaniem elementów metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z dzieckiem autystycznym.
– Metoda F. Affolter.
– Metoda behawioralna.
– Metody komunikacji alternatywnej i wspomaganej AAC.
– Integracja sensoryczna.
– Symultaniczno-sekwencyjna metoda czytania.
– Programy aktywności M. i Ch. Knill’ów.
– Czytanie globalne.
– Terapie neuropsychologiczne.
2. Zapoznanie z elementami metod motywujących dziecko do uczestnictwa w terapii orazsposobami modelowania zachowań.
3. Prezentacja pomocy dydaktycznych do samodzielnego wykonania.
II. Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w masowych przedszkolach – podstawy pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli przedszkoli masowych i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Celem szkolenia jest przybliżenie specyfiki funkcjonowania dzieci ze spektrum autyzmu (autyzm, HFA -wysokofunkcjonujący autyzm) oraz analiza ich możliwości intelektualnych i emocjonalno – społecznych.
Zakres tematyczny szkolenia:
1. „Dlaczego „każdy autyzm” jest inny?” – specyfika objawów świadczących o zaburzeniach autystycznych.
2. „Czy On czuje tak jak ja?” – rozwój procesów emocjonalno – społecznych u dzieci ze spektrum.
3. „Czy On W OGÓLE da radę?” – specyfika procesów poznawczych u dzieci z autyzmem.
4. „I co ja mogę zrobić?” – o indywidualizacji pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w kontekście grupy rówieśniczej.
5. „Co mam zrobić z resztą dzieci?” – jak przygotować pozostałą część grupy do kontaktu z dzieckiem ze spektrum autyzmu (propozycje ćwiczeń).
6. „Jak ja mam o TYM rozmawiać z Rodzicami?” – strategie motywowania Rodziców dzieci ze spektrum autyzmu do kontynuacji działań edukacyjno – terapeutycznych podjętych przedszkolu.
7. IPET – jako dokument formalizujący działania terapeutyczne i edukacyjne.
8. Podsumowanie.
III. Jestem taki sam jak wy. Jak zaprzyjaźnić się z rówieśnikiem z zespołem Aspergera.
Adresatem szkolenia są nauczyciele szkół integracyjnych i masowych klas 1-6. Podstawowym celem szkolenia jest prezentacja propozycji ćwiczeń i zabaw do wykorzystania, na przykład w formie lekcji wychowawczych, dzięki którym nauczyciel będzie mógł przybliżyć i pomóc zrozumieć dzieciom typowo rozwijającym się, świat dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Zakres tematyczny szkolenia:
1. Jak dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu postrzega świat?
– etiologia zaburzeń ze spektrum autyzmu, ich wpływ na sposób postrzegania oraz zachowania dziecka;
– jak wyjaśnić grupie rówieśniczej skutki zaburzeń sensorycznych (propozycje zabaw i ćwiczeń);
– „moje mocne i słabe strony” – specyfika procesów poznawczych u osób ze spektrum autyzmu, i jak je wykorzystać w relacjach społecznych z otoczeniem;
– propozycje zabaw i ćwiczeń z wykorzystaniem teorii umysłu.
2. Zachowania niepożądane – skąd się biorą i jak je niwelować modelując grupę rówieśniczą?
3. Własne doświadczenia i problemy nauczycieli w pracy z dzieckiem z zaburzeniami w rozwoju na poziomie relacji społecznych.
WIATR W ŻAGLE
Pilotażowy projekt szkoleniowy adresowany do terapeutów, rodziców oraz nauczycieli zaangażowanych w edukację, terapię i opiekę nad osobami ze spektrum autyzmu. Realizacja kolejnych szkoleń w ramach Projektu pokazała nam ogromne zapotrzebowanie środowiska zaangażowanego w pomoc dzieciom i młodzieży z autyzmem na wszelkie oddziaływania edukacyjne i konieczność ciągłego zwiększania potencjału pomocowego, wiedzy merytorycznej oraz kompetencji wychowawczych.
Projekt „WIATR W ŻAGLE” realizowany był od 1 września 2011 roku do 30 grudnia 2011 roku. Projekt współfinansowany był ze środków PFRON.
Szkolenia realizowane przez specjalistów współpracujących z Krajowym Towarzystwem Autyzmu Oddział w Łodzi.
SZKOLENIA DLA RODZICÓW:
I. „Chcę ci powiedzieć”- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i teorii umysłu u dzieci i młodzieży z autyzmem.
Podczas szkolenia uczestnicy mają okazję przyjrzeć się specyficznym trudnościom, jakich doświadczają dzieci z autyzmem w obszarze porozumiewania się oraz uzyskiwania wglądu w emocje, myśli i intencje innych osób.
W programie szkolenia:
1. Komunikacja – omówienie problematyki komunikacji jako zjawiska psychospołecznego.
2. Rozwój mowy prawidłowy a zakłócony przez upośledzenie umysłowe i autyzm.
3. Specyfika mowy dziecka z autyzmem.
4. Teoria umysłu – związek między ToM i komunikacją.
5. Rozwijanie teorii umysłu.
6. Zachowanie jako komunikat.
7. Narzędzia komunikacji AAC.
8. Terapia logopedyczna dzieci z autyzmem (szkoły i podejścia).
II. Praca terapeutyczno-wychowawcza z małym dzieckiem autystycznym w domu.
Celem szkolenia jest przybliżenie zagadnień związanych z realizowaniem programów i zaleceń terapeutycznych w przestrzeni domowej przez rodziców i opiekunów małych dzieci z autyzmem.
Zakres tematyczny szkolenia:
1. Czym jest autyzm ? Przedstawienie kryteriów diagnostycznych.
2. Jakie jest moje dziecko? Różnice indywidualne.
3. Stereotypy dotyczące autyzmu. Ile w nich prawdy?
4. Pierwsze kroki. Rozpoczynanie procesu terapeutycznego.
5. Zasady przeprowadzania treningów : podporządkowania, czystości, jedzenia.
6. Co mogę zrobić ja? Warunki skuteczności terapii.
7. Omówienie badania testem PEP-R.
III. Warsztat antystresowy dla rodziców dziecka niepełnosprawnego.
Celem warsztatu jest zwiększenie wiedzy rodziców na temat przyczyn stresu w ich życiu, identyfikowania postaw sprzyjających powstawaniu napięć psychofizycznych oraz umiejętność skutecznego ich niwelowania poprzez poszukiwanie źródeł wsparcia w sobie i otoczeniu społecznym.
Zakres tematyczny warsztatu:
1. Model stresu (przyczyny, źródła, objawy).
2. Jaki jest mój styl radzenia sobie ze stresem (praca z kwestionariuszem CISS).
3. Poziom stresu a jakość wykonywania zadań.
4. Poszukiwanie własnych źródeł wsparcia.
5. Techniki relaksacji autogennej i wizualizacje.
6. Rozmowa antystresowa.
VI. Plany i albumy aktywności- zwiększanie samodzielności i społecznej integracji dzieci i młodzieży z autyzmem.
Celem szkolenia jest nabycie umiejętności oceny stopnia samodzielności dziecka oraz zaplanowanie działań z użyciem planów i albumów aktywności, służących zwiększaniu autonomii dziecka z autyzmem.
Zakres tematyczny szkolenia:
1. Specyfika funkcjonowania dziecka z autyzmem.
2. Uczenie samodzielności dziecka z autyzmem.
3. Kompetencje wychowawcze służące rozwijaniu samodzielności dziecka niepełnosprawnego.
4. Co to są plany/albumy?
5. Korzyści płynące ze stosowania planów aktywności.
6. Umiejętności wprowadzane poprzez plany/albumy aktywności.
7. Jak wprowadzać plan aktywności w środowisku domowym.
SZKOLENIA DLA TERAPEUTÓW:
I. „Tak trudno mi zrozumieć innych” – terapia deficytów z zakresu umiejętnościspołecznych u osób z autyzmem.
Celem szkolenia jest zrozumienie istoty problemów osób autystycznych w zakresie sfery społeczno-emocjonalnej oraz wypracowanie technik służących niwelowaniu tych trudności.
W programie szkolenia:
1. Kompetencje społeczne jako wyznacznik satysfakcjonujących relacji społecznych.
2. Deficyty w funkcjonowaniu społecznym w świetle koncepcji „mind blindness”.
3. Trudności i terapia sfery emocjonalno-społecznej u małych dzieci, u dzieci w wieku szkolnym, u nastolatków z autyzmem.
4. Techniki terapeutyczne dla „zaawansowanych” – dostosowanie się do grupy rówieśniczej.
II. Nietypowe pomoce dydaktyczne w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.
Celem szkolenia jest wzbogacenie warsztatu pracy pedagoga specjalnego o pomysły pomocy dydaktycznych do wykorzystania w terapii dziecka niepełnosprawnego. Podczas szkolenia uczestnicy nie tylko zapoznają z elementami metod stymulujących rozwój umiejętności manipulacyjnych i poznawczych, ale również będą mieli okazję zainspirować się propozycją ćwiczeń z wykorzystaniem kreatywnych oraz nietypowych pomocy dydaktycznych.
W programie szkolenia:
1. Etapy rozwoju umiejętności manualno-manipulacyjnych u małego dziecka.
2. Zastosowanie nietypowych pomocy dydaktycznych do usprawniania umiejętności manipulacyjnych i stymulowania rozwoju poznawczego dziecka.
3. Samodzielnego wykonanie nietypowej pomocy dydaktycznej.
4.Planowanie ćwiczeń i zabaw stymulujących rozwój manipulacji.
5. Praktycznego wykorzystanie w pracy z dzieckiem elementów metod: F. Affolter oraz E. Cotton.
SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI:
I. Wokół autyzmu. Wstęp do teorii i metodyki pracy terapeutycznej.
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawami teoretycznymi dotyczącymi autyzmu oraz z wybranymi metodami i formami pracy. Jest to szkolenie o charakterze podstawowym wprowadzającym w zagadnienia terapii autyzmu w nurcie terapii dyrektywnych i niedyrektywnych.
Zakres tematyczny szkolenia:
1. Czym jest autyzm?
2. Kryteria diagnostyczne.
3. Jakie objawy powinny zaniepokoić w obserwacji dziecka w wieku przedszkolnym.
4. Zaburzenia sensoryczne.
5. Zaburzenia w sferze porozumiewania się.
6. Zaburzenia relacji społecznych.
7. Autyzm a upośledzenie umysłowe.
8. Ogólne cele terapii.
9. Dwa podejścia terapeutyczne (dyrektywne i niedyrektywne).
>Zasady pracy w metodach niedyrektywnych.
>Analiza techniki behawioralnego uczenia.
10. Potrzeby edukacyjne dziecka z autyzmem.
11. Przegląd wybranych metod edukacyjno-terapeutycznych stosowanych w placówce Navicula-Centrum (analiza i obserwacja materiału foto i video).
II. Dziecko ze spektrum autyzmu w klasie integracyjnej.
Celem szkolenia jest przybliżenie problemów, z którymi może spotkać się nauczyciel pracujący z uczniem ze spektrum autyzmu w szkole integracyjnej lub masowej. Podczas szkolenia uczestnik będzie mógł poznać metody i techniki pracy edukacyjno-terapeutycznej z dzieckiem autystycznym w systemie klasy szkolnej.
Zakres tematyczny szkolenia obejmuje:
1. Wprowadzenie do tematyki spektrum autyzmu.
– Kryteria diagnostyczne autyzmu i Zespołu Aspergera.
– Charakterystyka behawioralna dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu.
– Etiologia zaburzeń autystycznych.
– Zaburzenia teorii umysłu w autyzmie.
2. Specyfika procesów uczenia się dzieci ze spektrum autyzmu.
3. Aspekty funkcjonowania dziecka w szkole.
4. Organizacja pracy zespołu klasowego .
– Modyfikacje środowiska klasy.
– Praca nad zachowaniami zakłócającymi.
– Kształtowanie prawidłowych relacji: autysta-zespół klasowy, autysta-nauczyciel.
5. Narzędzia wspomagające edukację i terapiędziecka ze spektrum autyzmu.
– Plany aktywności.
– Systemy motywacyjne.
– Skrypty i wizualizacje.
PROJEKT SZKOLENIOWY W 2013 ROKU.
Projekt KURS NA AUTYZM II jest kontynuacją działań podjętych przez Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Łodzi w ścisłej współpracy z Zarządem Głównym Krajowego Towarzystwa Autyzmu w ramach realizowanych wcześniej projektów szkoleniowych, które spotkały się z pozytywnym przyjęciem przez uczestników z otoczenia osób z autyzmem.
Nadrzędnym celem Projektu jest wsparcie edukacyjne osób bezpośrednio zaangażowanych w proces społecznej rehabilitacji dzieci i młodzieży z autyzmem. Cykl szkoleń poświęconych tematyce autyzmu oraz zagadnień towarzyszących zadaniom, które ze sobą niesie terapia, ma na celu dodanie siły rodzinom, specjalistom i nauczycielom oraz umocnienie ich w pełnieniu kluczowych ról w życiu dzieci z autyzmem.
Spotkania podczas szkoleń są jednocześnie okazją do nawiązywania współpracy z szerokim gronem specjalistów oraz do tworzenia sieci wsparcia w systemie ponadwojewódzkim.
Dotychczas w ramach Projektu odbyły się następujące szkolenia:
I. Dla RODZICÓW i pozostałych członków rodzin dzieci z autyzmem
· Warsztaty dla rodzin „Tuż po diagnozie” spektrum autyzmu.
· Terapia a wychowanie dziecka z autyzmem.
II. Dla SPECJALISTÓW pracujących na co dzień z osobami z autyzmem
· Genetyka zaburzeń neurorozwojowych u dzieci.
· Zachowania trudne u osób z autyzmem.
· Komunikacja alternatywna w terapii dziecka z autyzmem – szkolenie podstawowe PECS.
· Warsztat rozwojowy- Czego chcę? A dokąd zmierzam? Warsztat jak wspierać się w realizacji celów.
III. Dla NAUCZYCIELI szkół i przedszkoli masowych i integracyjnych
· Jestem autystycznym nastolatkiem – czy można się ze mną dogadać?
Szkolenia i warsztaty przeprowadzili doświadczeni specjaliści szkoleniowcy współpracujący z
KTA Oddział w Łodzi oraz specjaliści wiodących instytucji w zakresie terapii dzieci i młodzieży.
Projekt realizowany będzie do końca roku 2013. Przed nami kolejne szkolenia i warsztaty.
Więcej informacji o zapisach na szkolenia w zakładce AKTUALNOŚCI.