AUTYZM
– istota problemu
– historia
– objawy
– epidemiologia
– etiologia
ISTOTA PROBLEMU
Istota problemu wciąż pozostaje niejednoznaczna. Jeśli bowiem mówimy o autyzmie czasem mamy na myśli jego klasyczną postać, w której muszą być spełnione wszystkie kryteria diagnostyczne (w Polsce wg ICD-10, w USA wg DSM IV), kiedy indziej znów bierzemy pod uwagę pewien zakres objawów klinicznych, które dziecko prezentuje choć jego obraz całościowy nie zawsze spełnia wszystkie w/w kryteria. W obu przypadkach problemy dziecka powodują jednak na tyle nieprawidłowe jego funkcjonowanie, że konieczne się wydaje udzielenie zarówno jemu samemu jak i jego rodzinie wsparcia terapeutycznego.
Autyzm zarówno w postaci klasycznej jak i nietypowej jest całościowym uwarunkowanym neurobiologicznie rozległym zaburzeniem rozwoju, które w znaczący sposób wpływa na przebieg wielu procesów i funkcji psychicznych u małego dziecka, w znacznej mierze ograniczając możliwości samodzielnego niezależnego od opieki innych ludzi życia.
Obraz kliniczny nie jest stały i niezmienny – począwszy od potencjału intelektualnego poprzez poziom relacji społecznych, sposób komunikowania się, zaburzenia natury sensorycznej, czy behawioralnej a skończywszy na problemach typowo somatycznych.
Z tej właśnie przyczyny coraz częściej mówiąc o autyzmie mamy raczej na myśli nie tylko jego postać klasyczną, ale również inne postaci całościowych zaburzeń rozwoju definiowane coraz częściej jako ASD ( autistic spectrum disorders) czyli autystyczne spektrum zaburzeń.
Pamiętać należy, iż ASD jest pojęciem na tyle szerokim, że zawiera w sobie zarówno postać klasyczną autyzmu dziecięcego jak i Zespół Aspergera, który przez niektórych autorów stawiany jest na przeciwległym do autyzmu krańcu kontinuum zaburzeń autystycznych.
Pomimo, iż jak już wcześniej zostało wspomniane zarówno rozległość objawów jak i poziom ich nasilenia w poszczególnych postaciach ASD może być różny, to we wszystkich podstawą rozpoznania jest następująca triada zaburzeń:
– nieprawidłowości w rozwoju społecznym, zwłaszcza w zdolności do uczestniczenia w naprzemiennych interakcjach społecznych
– deficyty i dysfunkcje w porozumiewaniu się – zarówno werbalnym jak i pozawerbalnym (mimika, gesty)
– obecność sztywnych wzorców zachowania, aktywności i zainteresowań.
OBJAWY
Jako, że autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym objawy dotyczące zachowania i funkcjonowania dziecka zmieniają się wraz z jego wiekiem.
Obraz kliniczny w dużej mierze zależny jest od potencjału intelektualnego, poziomu rozwoju mowy lub jej kompensowania w sposób alternatywny, nasilenia zaburzeń sensorycznych, poziomu zrytualizowania zachowań i stopnia ograniczenia aktywności i zainteresowań. Można więc śmiało powiedzieć, że ów obraz kliniczny zależeć będzie zarówno od właściwości osobniczych danego dziecka jak i od poziomu jakości oraz intensywności udzielanego mu wsparcia ze strony otoczenia.
Objawy niepokojące w 1 roku życia
– brak adekwatnych reakcji społecznych
– radości na widok osób bliskich
– lęku na widok osób obcych
– niechęć do kontaktu fizycznego z opiekunami lub obojętność w reakcji na taki kontakt
– brak spontanicznego wyciągania rąk na widok matki
– wrażenie usztywnienia ciała przy próbie przytulenia ( objaw drewnianej lalki)
– „wiotczenie” ciała przy próbie przytulenia ( objaw szmacianej lalki)
– aktywna obrona przed przytuleniem
– brak odpowiedniej interakcji z opiekunem przy próbie przytulania: unikanie kontaktu wzrokowego, brak reakcji przywierania
– brak lęku separacyjnego
– wrażenie, jakby dziecko nie potrzebowało uwagi osób bliskich
– brak reakcji na rozdzielenie z matką
– unikanie kontaktu wzrokowego
– zasłanianie oczu
– odwracanie twarzy
– obserwowanie „kątem oka”
– patrzenie nieobecnym wzrokiem „jak przez szybę”
– zaburzenia w procesie rozwoju mowy i komunikowania się
– brak gaworzenia lub gaworzenie monotonne bez modulacji konwersacyjnej dostrajającej głos dziecka do głosu opiekuna
– brak reakcji na własne imię
– opóźnienie lub nieharmonijność rozwoju ruchowego
– wczesne np. siadanie, ale późne wstawanie czy chodzenie
– asymetria ruchów rąk lub nóg
– problemy z wykonywaniem określonych sekwencji ruchów i kontrolą ułożenia rąk podczas czynności motorycznych
– specyficzne ruchy rąk i nadgarstków potocznie określane” trzepotaniem”
– brak zabaw związanych z naśladowaniem np. „a kuku” i „pa,pa”
Objawy niepokojące w 2 roku życia (12-24 miesiąc)
– brak wypowiadania pierwszych słów w sposób znaczący
– np. mama,tata – na widok opiekunów
– brak naśladowania i rozumienia prostych gestów
– „pa,pa”- „do widzenia”
– „mniam, mniam”
– „nu nu” – „nie wolno”
– „ taaki duży”
– kiwanie głową na „tak” i kręcenie głową na „nie”
– brak odwracania głowy w kierunku przedmiotu lub osoby , o którą dziecko jest pytane
– brak reakcji na zakazy
– brak reakcji na pochwały
– brak umiejętności wskazywania przez dziecko elementarnych części własnego ciała
– nosek
– ucho
– brzuszek
– brak szukania pocieszenia w opiekuna w chwili, gdy dziecko spotyka coś przykrego
– brak reakcji na opuszczenie dziecka przez opiekunów, gdy znajduje się ono w nieznanym pomieszczeniu wśród obcych ludzi
– nadmierne koncentrowanie się na elementach przedmiotów lub zabawek ( np. kółka od autka) bądź na ich mało istotnych cechach ( np. smak, zapach)
– nadmierne przywiązanie do wybranych przedmiotów lub zabawek tzn. twardych ( w odróżnieniu od miękkich przytulanek) powodujące reakcję gwałtownego płaczu,
protestu, niepokoju czy złości w momencie zagubienia lub zapodziania się gdzieś ulubionego przedmiotu
– fascynacja:
– światłem, błyskiem
– ruchem wirowym
– zmieniającym się obrazem
– wielokrotnie powtarzającymi się dźwiękami
– opór przed zmianami codziennej rutyny lub zmianami otoczenia
– jazda tą samą trasą
– siedzenie w tym samym miejscu
– domaganie się stałej sekwencji zdarzeń w ciągu dnia
– uporczywe umieszczanie przedmiotów czy mebli w tym samym miejscu
– stereotypie ruchowe
– klaskanie
– skakanie
– chodzenie na palcach
– chodzenie w kółko
– trzaskanie drzwiczkami
– trzepotanie rękami
– ruchy skrętne palców w okolicy twarzy
– opór przed podejmowaniem nowych aktywności
– brak wskazywania preinformującego
– brak pokazywania paluszkiem na coś co dziecko zainteresowało
– brak dzielenia uwagi rodzica lub opiekuna
– nie zwracanie uwagi na coś co pokazuje mama czy tata
– używanie ręki osoby dorosłej w celu uzyskania jakiegoś przedmiotu
– brak obserwowania twarzy osoby, która mówi do dziecka i prób nawiązania z nią kontaktu wzrokowego
– osamotnienie (brak zainteresowania innymi dziećmi i naśladowania ich aktywności)
– brak przynoszenia i pokazywania rodzicom różnych obiektów, które zainteresowały dziecko
– brak reakcji dziecka, gdy jest wołane po imieniu
Objawy niepokojące w 3 roku życia ( 24-36 miesiąc)
– wszystkie objawy w/w +
– brak pojawienia się kolejnych słów
– brak zadawania prostych pytań:
– co to?
– a po co?
– dlaczego?
– brak umiejętności wskazywania i przynoszenia rodzicowi żądanego przedmiotu
– brak umiejętności uczestniczenia w prostych zabawach
– „idzie rak, nieborak”
– „kółko graniaste”
– brak podejmowania prób włączania się w zabawę innych dzieci, lub próby włączania się poprzez przeszkadzanie w zabawie
– brak umiejętności wskazywania znanych przedmiotów na obrazkach
– brak umiejętności naśladowania prostych czynności
– tulenie lali
– karmienie lali
– parkowanie autka
– gotowanie
– odkurzanie
– zamiatanie
Objawy niepokojące powyżej 3 roku życia
– wszystkie objawy wcześniej wymienione +
– brak budowania prostych zdań
– brak zadawania pytań
– brak opanowania treningu czystości ( korzystanie z toalety lub nocnika)
– niechęć do słuchania bajek lub oglądania książeczek
– brak umiejętności bawienia się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem
– brak dzielenia się swoimi spostrzeżeniami z innymi ludźmi
– brak umiejętności podejmowania zabaw tematycznych np:
– w dom
– w sklep
– brak zapraszania do zabawy osób dorosłych (opiekunów)
– brak przestrzegania reguł w zabawie np:
– czekanie na swoją kolej
– wymiana zabawek
– pokazanie swojej zabawki
– nie wyrywanie zabawki innemu dziecku
– brak umiejętności odpowiedzenia na proste pytania np:
– jak masz na imię/nazwisko?
– ile masz lat?
– gdzie twoja mama?
– posługiwanie się mową w sposób, który nie służy porozumiewaniu się
– echolalia ( powtarzanie tych samych wyrazów lub zdań)
– używanie mowy niezrozumiałej dla innych
– brak rozumienia prostych dowcipów słownych lub sytuacyjnych
– słaba mimika twarzy
– brak modulacji głosu i akcentu w wypowiedziach
– brak podejmowania konwersacji lub umiejętności jej podtrzymywania ( dziecko zawsze jedynie odpowiada na pytania)
– nadmierne zainteresowanie wybiórczą aktywnością
– chęć podejmowania rozmowy tylko na tematy związane z zainteresowaniami dziecka
– brak umiejętności współodczuwania emocji osób bliskich
– radość
– smutek
– gniew
– ból
– brak dostrzegania specyficznych reakcji otoczenia w relacji z dzieckiem np:
– zniecierpliwienie
– podśmiewanie się
– prezentowanie zachowań natrętnych lub naruszających cielesność bądź dobre samopoczucie innych np:
– poszturchiwanie
– pociąganie za ubranie
– ocieranie się
– obwąchiwanie
– zadawanie wciąż tych samych pytań
– zadawanie pytań niedyskretnych np.
Dlaczego jesteś gruba?
Dlaczego śmierdzisz?
Dlaczego nie masz włosów?
Po co tu przyszłaś?
– informowanie głośno o swoich spostrzeżeniach np.:
Ta pani jest gruba.
Ten pan jest łysy.
Ta pani ma dziurawe rajstopy.
Ta pani jest brzydka.
– wygłaszanie monologów
HISTORIA
Autyzm po raz pierwszy opisany został przez Leo Kannera w 1943 roku. Kanner opisując zachowanie jedenaściorga dzieci w wieku od 2 do 8 lat użył terminu „autyzm wczesnodziecięcy” ( early infantile autism ), aby odróżnić go od znanego już wcześniej terminu „autyzm” używanego w odniesieniu do jednego z osiowych objawów schizofrenii.
Kannerowski sposób widzenia autyzmu jako zespołu chorobowego o ściśle określonych cechach w chwili obecnej budzi wiele wątpliwości.
Początkowo autyzm dziecięcy uznawany był za psychozę i tak klasyfikowany w DSM-I i DSM-II ( Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne. W kolejnym wydaniu tejże klasyfikacji – DSM-III w 1980 roku wprowadzono termin „całościowe zaburzenia rozwoju” (pervasive developmental disorders), co miało podkreślić, że autyzm zasadza się na rozległych, rozwojowych zaburzeniach podstawowych funkcji psychicznych, które zaangażowane są w rozwój zdolności społecznych i komunikacyjnych małego dziecka. Według wprowadzonej w 1994 roku klasyfikacji DSM- IV – do całościowych zaburzeń rozwojowych oprócz Zaburzenia autystycznego należą również: Zaburzenie Retta, Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, Zaburzenie Aspergera, oraz Całościowe zaburzenie rozwojowe nieokreślone inaczej ( w tym autyzm atypowy). Zamiast terminu „Całościowe zaburzenia rozwojowe” występującego zarówno w obecnej klasyfikacji amerykańskiej DSM-IV TR jak i w przyjętej przez WHO – Światową Organizację Zdrowia (World Health Organization) – ICD -10 w literaturze oraz wystąpieniach konferencyjnych używa się również często mniej precyzyjnego, nieoficjalnego terminu: – „ autystyczne spektrum zaburzeń” ( autistic spectrum disorders) – ASD.