Zaburzenia współwystępujące z ASD
W odniesieniu do całościowych zaburzeń rozwoju o chorobach i zaburzeniach współistniejących możemy mówić w rozumieniu dwojakim. Po pierwsze możemy mieć na myśli choroby czy zespoły uwarunkowane genetycznie, w których obraz kliniczny może spełniać kryteria całościowego zaburzenia rozwoju pod postacią autyzmu klasycznego lub atypowego. Do takich chorób należą:
- Stwardnienie guzowate (ASD występuje u 25 %)
- Zespół kruchego chromosomu X ( 30%)
- Zespół Smith- Lemli- Opitz (ponad 60 %)
- Zespół Angelmana (ponad 50 %)
- Zwiększone ryzyko wystąpienia ASD (autism syndrom disorder) występuje również w:
- Chorobie Recklinghausena
- Zespole Williego- Pradera
- Dystrofii mięśniowej Duchenne’a
- Zespole Downa
Po drugie, dziecko może spełniać kryteria całościowego zaburzenia rozwoju i jednocześnie prezentować różnego rodzaju zaburzenia współwystępujące, do których należą:
- ADHD
- dysgrafia
- dysleksja
- dyspraksja lub rozwojowe zaburzenie koordynacji
- echolalia
- pozawerbalne zaburzenia uczenia się
- obsesyjne zaburzenie kompulsywne
- Zespół Tourette’a
- motoryczny (ruchy)
- głosowy (dźwięki, wyrazy)
- behawioralny (czynności)
Do klasycznych symptomów pozwalających na rozpoznanie całościowego zaburzenia rozwoju oraz w/w zaburzeń z nim współwystępujących bardzo często dołączają się również innego rodzaju problemy somatyczne i behawioralne, do których w szczególności należą:
- niechęć do jedzenia lub bardzo ograniczony repertuar żywieniowy
- problemy ze snem
- bóle brzucha
- biegunki lub zaparcia
- niewrażliwość na ból
- częste infekcje górnych dróg oddechowych
- często pojawiająca się wydzielina z nosa
- reakcje alergiczne
- wzmożone lub osłabione napięcie mięśniowe
- agresja
- autoagresja